تعطیلات آخر هفته برای خانمهای شاغل بهترین موقعیت برای انجام کارهای معوقه، نظافت و استراحت است. با این وصف بسیاری از خانمها بعد از تعطیلات آخر هفته حوصله رفتن به سرکار را ندارند. به عبارتی برای آنها سختترین کار صبحهای شنبه بموقع سرکار رفتن است. این خستگی و کسالت اغلب اوقات از بعدازظهر روز جمعه آغاز می شود. تصور این که فردا باید سرکار حاضر باشند و با مقدار زیادی کار مواجه شوند، آنان را خسته و عصبانی می کند. باید اذعان داشت این نوع تفکر نه تنها صحیح نیست بلکه خستگی، دلمردگی و کسالت فردی را نیز به همراه دارد. به گفته پزشکان این حالت برای قلب انسان ضرر دارد و با کمی توجه به پژوهشهای انجام شده، در می یابید بسیاری از سکته های قلبی در اولین روز کار رخ می دهد.
 
 
«زمانی که شروع به کار کردم، تازه لیسانس گرفته بودم و هیچ سابقه کاری نداشتم. با اینکه در دوران تحصیل فردی متکی به نفس بودم، تفاوت محیط کار و محیط آموزشی سبب شد اعتماد به نفس خود را از دست بدهم. فکر می کردم دیگران، بویژه کارمندان قدیمی با دید انتقادی به من می نگرند. کوچکترین اشتباه سبب دلسردی و نومیدی من می شد، بطوری که از ابتدای روز مدام به ساعت نگاه می کردم و آرزو داشتم زمان ترک اداره، زودتر فرا برسد.
آخر هفته به خود می گفتم: این آخرین روز کاری من بود. از هفته دیگر سرکار نمی روم. پس از چندی با دقت در رفتار و منش سایر کارکنان دریافتم این حالت در اغلب کارکنان قدیمی هم وجود دارد. پس از چندی با کسب مهارتهای عملی کار، توانستم اعتماد به نفس خود را دیگر بار به دست آورم.»
بی حوصلگی روز اول هفته اغلب سبب کسالت و عصبانیت می شود و طبیعی است در چنین حالتی توان کاری شما کاهش یابد و افکار منفی به ذهنتان خطور کند. در این مواقع احساس می کنید دیگران با دید انتقادی به شما می نگرند. در واقع این تصور اشتباه شما است که سبب برداشت غلط از افکاردیگران می شود . سعی کنید واقع بین باشید و افکار منفی به خود راه ندهید. با رعایت چند نکته ظاهراً بی اهمیت می توانید براحساس خستگی و بی حوصلگی اولین روز کاری غلبه کنید و هفته خوب، آرام و توأم با نشاطی را در پیش داشته باشید.
۱. سعی کنید در آخرین روز هفته تا آنجا که امکان دارد کارها را انجام دهید تا در اولین روز کاری با حجم زیادی از کار مواجه نشوید.
۲ - هرگز کار اداره را، بویژه در تعطیلات آخر هفته، در خانه انجام ندهید. سعی کنید از تعطیلات آخر هفته برای انجام کارهای مورد علاقه و استراحت استفاده کنید.
۳ - ساعت بیولوژیکی بدن شما برنامه خواب معینی دارد. سعی کنید روز تعطیل زیاد نخوابید زیرا امکان دارد در طول روز احساس کسالت کنید که در این صورت، روز بعد، رفتن به سرکار برای شما سختتر خواهد بود.
۴ - بعدازظهر جمعه شام سبکی بخورید و زود بخوابید تا صبح شنبه از بی خوابی و یا بدخوابی دچار کسالت نشوید.
۵ - صبحانه صبح شنبه را فراموش نکنید. خوردن صبحانه ای مناسب سبب می شود قند خون شما پایین نیاید و احساس خستگی نکنید.
۶ - سعی کنید تشویش خود را کمتر کنید. به خود بگویید امروز یک روز خوب برای انجام کارهای مفید و حل مشکلات است. تصور کنید مشکلات را بزودی و بخوبی حل خواهید کرد. به خاطر داشته باشید بهترین ساعات شبانه روز شما در محیط کار و در کنار همکارانتان می گذرد. پس تلاش کنید محیطی صمیمی، دوستانه، فعال و عاری از تنش به وجود آورید تا سراسر روز در محیط اداره دچار خستگی و بی حوصلگی نشوید و این حالت را به خانه نیز منتقل نکنید.
به یاد داشته باشید مثبت اندیشی، آسان گرفتن مشکلات سبب تقویت روحیه شما می شود و در سراسر روز شما را سرحال و پرحوصله و شاداب نگه می دارد.